Realizace ústavní a ochranné výchovy v České republice
(ústavní a ochranná výchova je v ČR realizována ve dvou resortech)
Školská zařízení
Následující přehled ukazuje počty umístěných dětí různých formách školských zařízení pro výkon ústavní výchovy v letech 2020 – 2024.
r. 2020 | r. 2021 | r. 2022 | r. 2023 | r. 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Dětské domovy | 4303 | 4247 | 4261 | 4298 | 4308 |
Dětský domov se školou | 740 | 699 | 733 | 744 | 744 |
Výchovný ústav | 1035 | 923 | 980 | 991 | 959 |
Diagnostický ústav | 368 | 365 | 381 | 363 | 368 |
Celkem | 6446 | 6234 | 6355 | 6396 | 6379 |
Zdroj: statistická ročenka UIV
Zařízení sociálních služeb
(domovy pro osoby se zdravotním postižením)
Počet umístěných dětí za rok 2020 činil přibližně 500 (zdroj https://jdicz.eu/).
Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy dětí ( zdroj UIV)
Statistická ročenka Ústavu pro informace ve vzdělávání uvádí počet všech zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, tedy dětských domovů, dětských domovů se školou, výchovných ústavů a diagnostických ústavů. V souhrnu za rok 2024 bylo evidováno celkem 202 těchto zařízení s celkovým počtem 6 379 umístěných dětí.
https://statis.msmt.cz/rocenka/rocenka.asp
Počet zařízení v roce 2024
Dětské domovy | 137 |
Dětský domov se školou | 28 |
Výchovný ústav | 23 |
Diagnostický ústav | 12 |
Přijetí a odchody dětí
r. 2021 | r. 2022 | r. 2023 | r. 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|
Přijaté děti | 1958 | 1734 | 1803 | 1910 | |
Odchody celkem | 1908 | 1906 | 1748 | 1852 | |
Z toho: Odchody dětí a mládeže | Do adopce | 1 | 1 | 2 | 0 |
Do pěstounské péče | 127 | 109 | 81 | 117 |
Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy
Dne 31. 3. 2015 byl Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy publikován metodicky pokyn, který stanoví standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a ve školských zařízeních pro preventivně výchovnou péči. Celý dokument je ke stažení na: http://www.msmt.cz/file/35026/
Standardy definují a nastavují úroveň kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a ve školských zařízeních pro preventivně výchovnou péči. Jejich účelem je nastavení a udržení srovnatelné úrovně kvality poskytované péče v jednotlivých zařízeních a zvyšování kvality péče v zařízeních. Jsou použitelné pro široké spektrum různých typů ústavních zařízení jako jsou dětský domov, dětský domov se školou, diagnostický ústav, výchovný ústav, střediska výchovné péče.
Výzkum na téma Připravenost dětí z dětských domovů na odchod do samostatného života
Unikátní průzkum agentury Ipsos, který si objednala nezisková organizace Mimo domov, se zabýval obavami a představami dětí před opuštěním dětského domova. Mají před sebou velmi těžký start a málokdo ví, kde většina z nich končí a proč je jejich integrace do společnosti obtížnější. Průzkum vznikl za finanční podpory Nadace Komerční banky – Jistota, hlavním partnerem byla nezisková organizace Letní dům a partnerem společnost Bageterie Boulevard. Průzkum byl realizován u 102 dětí v dětských domovech, které opustí domov do jednoho roku, a dále u 27 dospělých, kteří jsou 1-6 let po odchodu z dětského domova. Výstupy jsou k dispozici zde: http://www.ipsos.cz/jsou-na-odchod-do-bezneho-zivota-pripraveny-deti-z-detskych-domovu/
Výzkum ukázal 3 základní nedostatky a to v těchto oblastech:
1) Nedostatek v systému a vzdělávání
Děti v naprosté většině případů (71 %) studují obory s výučním listem. Spektrum volených oborů není nijak široké, nejčastěji studovanými obory jsou kuchař/číšník, zedník, prodavač či ošetřovatel. Přitom 40 % dětí jejich plánované dosažené vzdělání nevyhovuje. 57 % respondentů by chtělo pokračovat dalším vzděláváním či rekvalifikačními kurzy. „Přestože tedy více než polovina dětí před odchodem plánuje studovat dále, reálně tato potřeba po odchodu již často není pociťována. Po odchodu z DD studuje pouze 1 dítě z deseti, mnohdy se přitom jedná pouze o dostudování započatého studia,“ uvádí Lenka Hanáková z agentury Ipsos.
2) Nedostatek informací a finanční gramotnost
Dětem chybí informace o tom, co všechno je třeba po opuštění DD zařídit, a o co všechno se starat. Zápasí navíc s finanční gramotností, která jim v reálném světě komplikuje situaci
3) Vztahy
Nejčastěji (71 %) se děti svěřují vychovatelkám či kamarádům z dětského domova. Naopak jako velkou oporu necítí rodiče, spolužáky ze školy a ostatní příbuzné (kromě sourozenců). Tento fakt podporuje tvrzení o velké závislosti dětí na vychovatelkách v domově, které často považují za nejbližší osobu.
Zdroj: TZ_Unikátní výzkum dětské domovy